Wednesday 25 May 2011

Beza menumpang dan penumpang.



"Aku ni penumpang  bas je. Mane aku tahu jalan die."

"Aku ni menumpang bas je. Mane aku tahu jalan die."


Penumpang dan menumpang. Ape bezanya. Perkataan dia hampir sama, tapi maksud tersirat dia hampir berbeza.

Kalau biase naik bas tambang atau bas sekolah, biasanya dalam bas ade tulis:



"40 orang penumpang termasuk yang berdiri"

tapi tak pulak tulis



"20 orang menumpang termasuk yang berdiri" - bunyi macam kerek sikit. 


Bagi aku perkataan penumpang tu sesuai digunakan dalam kenderaan awam, dan yang sewaktu dengannye. Contoh:

" Kepada penumpang-penumpang bas AK 7777, sile ke bas sekarang"



kalau menumpang pulak, sesuai digunakan dalam kenderaan persendirian.
 Contoh:


"Aku menumpang kete si Amat tadi sebab hujan lebat"


tahla ,aku rase perkataan menumpang tu untuk sesuatu yang kite dapat free atas budi bicara orang tu, dan penumpang tu untuk sesuatu yang kite bayar, macam tiket bas atau keteapi... huuu~

ape ape je la..


Ini bahasa versi aku.

Jadi, kalau nak definisi betul, rujuk kamus dewan atau sumber-sumber lain yang lebih thiqah yer.

pen off~



2 comments: